2014.07.16.
23:32

Írta: imarcsika

Nem menő menü

hungry.jpgMenüztetni vagy nem menüztetni? Valljuk be őszintén, nagy dilemma ez egy étterem életében, és marketinges szemmel megértem az összes pro és kontra érvet is. A hosszasra nyúló viták vége pedig szinte mindig ugyanaz, vagyis egy étteremnek a legtöbb esetben azért érdemes menüztetnie, hogy ebédidőben is legyen vendégforgalma, bevétele, hiszen a rezsit és a béreket, és persze nem utolsó sorban a nyereséget, sok esetben nem lehet csak a'la carte ebéd vagy vacsoraidő alatt kitermelni. (Persze nagyon sok étteremnek sikerül, de ez a poszt most nem róluk szól.) Ráadásul az sem egy utolsó szempont, és marketingesként érthető is a koncepció, hogy ha egy elégedett vendég eszik az éttermünkben klassz áron délben, akkor van rá esély, hogy visszajön a haverokkal este is. De ha máskor mégsem jön vissza, akkor is legalább odaszoktathatjuk hétköznap menüzni. Már ha elégedetten távozik.

Én legalább is csak így látom értelmét a menüztetésnek, vagyis kialakítani egy stabil menüzős közönséget, akikből 2 fajta létezhet: vagy mindig csak menüzni jár hozzánk, vagy mivel a menü annyira ízlik neki, hogy simán benne van a pakliban, hogy hozzánk tér majd be a barátaival, családjával is egy szombat este, elköltve a szokásos "menüpénz" többszörösét is. A lényeg, mondjuk menüztetéstől függetlenül, hogy a vendég mindig elégedetten távozzon tőlünk. Ne feledjük, vagy azért jár hozzánk, mert a közelben dolgozik vagy lakik, vagy annyira szereti az ízeinket, a pincérünket, a tapétánkat, stb., hogy kifejezetten hozzánk tér vissza. Persze az is lehet, hogy épp csak arra járt. A lényeg, hogy éhes, és minket választott, hogy a pénzét elköltse.

És ezekből az érvekből kiindulva nekem valami nagyon nem stimmel. Az utóbbi pár napom csak arról szól, hogy a környékbeli menüzős helyeken egyszerűen jóval a meghirdetett időintervallum előtt elfogynak a menük, és az ember éhesen, szomjasan kóvályog a rekkenő hőségben, és a kedvenc helyein nem tud enni egy normálisat, csak étlap áron.

utca.jpg

Szerencsére a Palotanegyed hemzseg a klassz kiülős helyektől, jönnek is az irodisták, turisták, boldogok-boldogtalanok, feltöltik a helyeket az árnyékos fák alatt, jó érzés látni, hogy milyen élet kezd folyni a városnak ezen a szakaszán is. Hétköznap általában 12-15, de valahol akár 17 óráig is 900-1200 Ft körüli összegért vagy fix 2-3 fogásos, vagy több választható elő és főételből, illetve kávéból/desszertből válogathatod össze az étked. Persze a plusz üdítő és kávé elfogyasztásával ez a ceh azonnal bőven 1500 - 2000 Ft-ra is tud rúgni, de ha az ember kicsit is odafigyel, akkor simán megússza 1200 Ft-ból, és ez az egyik kulcsfontosságú dolog a történetben, mert szerintem az emberekben van egy pszichológiai összeghatár, ami fölé nem szívesen megy, ha egy hétköznapi ebédről van szó. Hiszen azért eszik menüt, mert az "olcsó", de mégis "normális kaja".

18.jpg

Én nem vagyok egy pontban délben ebédelős típus, de azt gondolom, hogy ha egy helyen 15:00, néhol 15:30-ig is meg van hirdetve a menü, akkor 14:15 perckor még tudjanak kiszolgálni belőle, vagy menü áron biztosítani más ételt. Nos ez sajnos egyáltalán nem jellemző sok helyen. Az elmúlt napokban a Suszterinasban és a korábban általam is dicsőített Rendelőben is abba szaladtam, hogy nagyon sajnálják, de elfogyott a déli menü. Arra a kérdésemre, hogy akkor mit tudnak ajánlani menü áron, csak kikerekedett szemekkel néztek rám, mondván semmit, de szívesen adnak étlapot. Bocs, de nem, ha egy 3-4 órás időintervallumban meghirdetsz egy akciót, akkor kutya kötelességed azon az áron biztosítani nekem vagy a menüt, vagy pedig egy helyettesítő ételt, pláne több mint egy órával az akció vége előtt. A Suszterinasban erre az a válasz, hogy ugyanaz az étel rendelhető az étlapról, de más áron, mert a menüzős gyümölcslevesbe mást tesznek, mint a sima étlapról rendelhetőbe, és az drágább. WTF? Azt nem mondanám, hogy minden nap ezeken a helyeken eszem, de azért heti 1-2 alkalommal simán megfordulok náluk, így nyilván ilyenkor még kellemetlenebbül érint a visszautasítás. Pláne, hogy szeretem az ételeiket is, és tényleg közel vannak hozzám.

Persze ilyenkor jönnek azzal a szöveggel, hogy ők nem tudják kiszámolni, hogy mennyi menü fog elfogyni, így ha gyorsan elfogy minden, akkor borzasztóan sajnálják, ellenkező esetben meg gondolom még 4 órakor is simán rád tukmálják, vagy vacsoraidőben minden gond nélkül eladják teljes áron, amivel egyébként nem is feltétlenül van gondom, de akkor szerintem működjön a dolog fordítva is. Vagy írja ki, hogy a menü 12-től a készlet erejéig, aki kapja-marja elven működik.

fecske.jpg

Persze ezekről nem a pultos vagy a felszolgáló tehet, és megértem, hogy neki nincs jogköre eldönteni, hogy milyen eltérő ételt adhat ki menü áron, de ez pl. tökéletesen működik a Spinozában. A múltkor kikértünk 2 menüt, majd visszajött a pincér, hogy sajnos már csak pont 1 db menüjük van. Erre megkérdeztem, hogy semmi gond, akkor mi mást tud kihozni menüáron? Szemrebbenés nélkül felsorolt 2 különböző verziót, amik közül választhattunk. Én ebéd után még 2 órát maradtam a helyen kicsit dolgozni, közben fogyasztottam egyéb dolgokat is az étlapról normális áron, ittam fröccsöket minőségi borból, és szívesen adtam borravalót a pincérnek távozáskor. Vendégnek éreztem magam, és nem úgy hagytam el a helyet, mint a Butcher's Kitchen-t, hogy közben szívom a fogam, és megfogadom, hogy ide sem jövök többet. Sőt! 

Szóval levonva a következtetést, ha már menüztetünk, vagy biztosítsunk több választási lehetőséget a vendégnek, vagy legyen egy helyettesítő ételünk (általában egy egyszerűbb tésztaféle vagy rántott csirkemell rizzsel mindig beválik), vagy legyen olyan a menü, ami eleve szerepel az étlapon, és ha több vendégre is számítunk délben, és mégsem fogy el, akkor simán felhasználható legyen a nap folyamán. Vagy csak legyünk előrelátóak, és improvizáljunk valami egyszerű ételt, amivel kiengesztelhetjük a vendéget, ha már sajnos elszámoltuk magunkat. A személyzettel pedig mindig egyeztessünk erről, hogy ők is képben legyenek, meddig mehetnek el a variálás terén. De az épp arra betérő egyszeri vendég vagy a törzsvendégek étkezése ne azon múljon, hogy berontott-e 18 farkaséhes ír turista ebédidőben az étterembe korábban, vagy sem. 

Döntsük el, hogy milyen céllal menüztetünk!? Van egyáltalán értelme? Menü nélkül is telt házunk lenne? Mégis szükség van rá? Naponta hány embert nem tudunk kiszolgálni az idő előtt elfogyó adagok miatt? Ez hány elégedetlenül távozó, éhes és morcos embert jelent naponta, aki utána duzzogva máshol költi el a pénzét, és rossz érzéssel gondol ránk, ossza meg a barátaival, legközelebb nem fog jönni, és nem hozza magával a tizenkét éhes kollégáját, akikből hárman is ott tartanák jövő hét pénteken a szülinapjukat és a legénybúcsújukat?

A vendég ebédidőben azért jön be hozzánk, mert nálunk szeretne enni. Nálunk szeretne pénzt költeni. Egy ilyen kis malőrrel ne üldözzük el akár örökre. Szerintem. 

 

17 komment

Címkék: marketing menü akció étterem csalódás Budapest Gasztro Marketing Gasztró Rendelő

A bejegyzés trackback címe:

https://gourmetmarketingarc.blog.hu/api/trackback/id/tr346514361

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tiszteltetem Brüsszelet 2014.07.17. 21:19:25

Menü nélkül csak a nagyon háj end helyek élnek meg. A menü a legjobb ingyenreklám is, behozza a népeket.

SZVSZ Mo-n az éttermek 3/4ét(vidéken 9/10ét) azonnal be lehetne zárni a menü bevételek nélkül.

imarcsika 2014.07.17. 21:22:02

@Tiszteltetem Brüsszelet:

Éppen erről beszélünk mi is, hogy ha túl hamar elfogy a menü, akkor azzal pont az ellenkezőjét váltják ki a vendégben, mert éhesen és morcosan távozik. Nem biztos, hogy visszamegy...

Tiszteltetem Brüsszelet 2014.07.17. 21:23:51

@imarcsika: Ez így is van.

De még durvább dolgok is történhetnek ha nincs menü:

www.youtube.com/watch?v=-eREiQhBDIk

imarcsika 2014.07.17. 21:25:31

@Tiszteltetem Brüsszelet:
ugyeugye!? ;) éhes emberrel nem packázunk!

Szkít 2014.07.17. 22:46:55

hülyeség kiírni 15.30-ig, szerintem a többség úgyis 12-13.30 között szokott menni, aki már utána megy ebédelni az ne várjon nagy csodát, ismerek olyan helyet ahol már fél 1 előtt elfogy a menü :D

atleta.hu · http://www.atleta.hu 2014.07.17. 22:58:13

Szerintem arra jatszanak, hogy majd akkor eszik az ember a'la carte. Vagy egyszeruen csak marketing fogas a menu, amit koltsegkent ertekelnek, tehat minel kevesebbet koltenek, annal jobb. Mondjuk nekem alapvetoen jo tapasztalataim vannak, ahol ezen felhuztam magam az csak a Suelto volt (Madach ter). Ott viszont tavaly 1-kor mar rendszeresen nem volt menu.

imarcsika 2014.07.17. 23:03:19

@atleta.hu: ha jól csinálják, akkor remek marketingfogás, de ha nem, akkor szerintem többet árt, mint használ.

magyar ember teli szájjal 2014.07.18. 01:04:19

A pincérek vágják a pofákat ilyenkor, méghozzá elég feltűnően. Másrészt ki a f*sz ér rá ebédszünetben lesni, hogy a főúr mikor méltóztat szemkontaktust létesíteni? Azért nem mindenki fröccsözős f*szf... akarom mondani szakblogger.

BigPi 2014.07.18. 07:57:16

Azt hittem, hogy ez a fajta menüztetés már kiment a divatból. Nálunk (kisváros) már, vagy 10. éve kiment átvette a helyét a "házhoz szállítás", persze egy-két ember, azért betér, de döntő forgalmat az előbbi adja.

anarch 2014.07.18. 08:48:04

Amit láttam mint szimpatikus szokás, hogy többféle menü van: tartanak egy kevésbé népszerű opciót ami kitart ha a népszerűbb már elfogyott. (Pl. ilyen-olyan tészta Vs rendes hús/hal-étel) Én nem érzem magam becsapva, a boltot meg gondolom kevésbé vágja földhöz ha több tészta marad meg.

diszkriminans (törölt) 2014.07.18. 09:06:20

@BigPi:
Ez nálunk is így van. Igaz, akad még egy-két önkiszolgáló étterem is a környéken, mint alternatíva, de a menüzés nem önkiszolgáló éttermekben annyira nem jó dolog, mert sokkal több időt elvisz, mint ha rendel az ember, hiszen amíg kihozzák lehet dolgozni. Persze ettől még a jobb, és nem úgy jobb, hogy sznob éttermekben van déli menü.

2014.07.18. 10:00:29

Én a kedvenc éttermembe, ahová vacsorázni szoktam járni, beugrottam egyszer egy menüre, hát ha ez lett volna az első élményem többet biztos nem megyek be, bár lehet, hogy csak a kontraszt volt túl erős...

fighting 2014.07.18. 10:11:07

Ez jó. Lélektani határ, kevesebb, mint 4€. S csodálkozik mindenki, hogy döglödik a vendéglátás otthon. De 4€-t legyen még más is, ha a kiírt menü elfogyott. Hurrá!

dögevő 2014.07.18. 10:20:11

Susztreinas egy kritikán aluli hely, mindig pofákat vágnak a pincérek, nem beszélve arról, hogy még át is verik a vendégeket.

diszkriminans (törölt) 2014.07.18. 11:48:50

@fighting:
Persze, ha euróban írod, akkor kevésnek hangzik, de magyar árszínvonal és hazai bérek mellett az a valamivel több, mint 1200 Ft nem olyan alacsony összeg, tekintve, hogy nem csak olyan éttermek vannak, ahol egy főétel 5 ezer Ft fölött van, hanem sok étteremben 1000-2000 között vannak (köret nélkül), a menü pedig mindig kisebb adag, még ha kettő fogásos is, az étteremnek a költségeinek egy része pedig fix és független attól, hogy délben menüztetnek vagy nem (amúgy is kinyitnak 10-12 körül), ráadásul a menüztetésnek jobb a mérethatékonysága, mivel nagy adagban kell főzniük ugyanazt.

Nálunk a környéken van 550 Ft-os menü is, meg 490-es is, igaz utóbbi önkiszolgáló étteremben (ott én ha járok, nem menüt szoktam kérni és 1000 alatt még soha nem ebédeltem).

diszkriminans (törölt) 2014.07.18. 11:56:55

@fighting:
De jó, játsszunk el a gondolattal, legyen 5 euró a menü. Az 1550 Ft mostani árfolyamon. Ha havonta 20-szor (minden munkanapon) ott eszik a bérrabszolga, akkor az 31 ezer Ft. Az átlagbér meg valahol nettó 130-140 körül lehet (bruttó 220)...

Csak ne gyere azzal, hogy azért ilyen alacsony az átlagbér is, mert spúrok vagyunk (egyébként pont nem, relatív eladósodott a magyar lakosság inkább), mert ha mindenütt áremeléssel növelnénk a béreket, úgy hogy más nem változik, akkor azzal csak az exportot basznánk szét, egyébként semmi érdemleges nem történne, nem véletlenül olcsóbbak nálunk az éttermek, mint nyugaton, mivel a szolgáltatások ára mindig a bérszínvonalhoz igazodik.

imarcsika 2014.07.20. 11:51:30

@dögevő:
Nekem eddig szinte csak pozitív tapasztalatom volt a Suszterinassal, általában gyorsak, és finom is, eddig nem tapasztaltam semmiféle átverést, sőt, a múltkor nagyon el volt sózva a kaja, megemlítettük a pincérnőnek, aki mindig jófej szokott lenni, és fájdalomdíjként felajánlott egy-egy kávét.
Szóval így is lehet... :)
süti beállítások módosítása